Rok 2019 był rekordowym dla hip-hopu w Wielkiej Brytanii
Jak podaje serwis musicbusinessworldwide.com, rap i hip-hop osiągnęły w ubiegłym roku rekordowe wyniki sprzedaży w Wielkiej Brytanii, zarówno pod względem liczby singli, jak i albumów.
Z danych opublikowanych przez brytyjskie stowarzyszenie BPI w raporcie „All About the Music 2020” wynika, że wydawnictwa sklasyfikowane przez Official Charts Company jako rap i hip-hop osiągnęły w 2019 roku rekordowy udział na angielskim rynku muzycznym.
Na rynku singli rap i hip-hop stanowiły 21,5% sprzedaży, co stanowi wzrost o 0,6 pkt. procentowego w porównaniu z rokiem 2018 (20,9%). Jest to najwyższy wynik od czasu, gdy BPI rozpoczęło analizę udziału na rynku tego gatunku w 1998 roku.
W ciągu pięciu lat, od 2015 do 2019 roku, udział brytyjskich artystów hip-hopowych w sprzedaży i odtwarzaniu streamingowym muzyki wzrósł z 10% do 26,9% w przypadku albumów i z 15,5% do 42,2% w przypadku singli.
Pomiędzy największymi przebojami amerykańskich artystów, takich jak Post Malone i Lil Nas X, uznanie zdobyły też wydawnictwa brytyjskiego rapu i hip-hopu, od takich artystów jak Stormzy, który z numerem Vossi Bop po raz pierwszy uzyskał 1. miejsce na oficjalnej liście singli, a także AJ Tracey (Ladbroke Grove) i Aitch (Taste (Make It Shake)), którzy dotarli do pierwszej trójki notowań.
Na rynku albumów hip-hop odnotował 10,8% udziału w rynku. Za ten wynik odpowiedzialni są m.in tacy raperzy jak Stormzy, którego drugi album Heavy is the Head stał się nr 1 w grudniu, czy debiut Dave'a Psychodrama, który trafił od razu na 1. miejsce na oficjalnej liście albumów w marcu, a we wrześniu został wyróżniony nagrodą za album roku Mercury Prize w kategorii Album of the Year.
James Walsh, dyrektor generalny Neighbourhood Recordings, wytwórni należącej do menadżerów Dave'a, Benny'ego Scarrsa i Jacka Fostera, tak dla serwisu musicbusinessworldwide.com skomentował tę sytuację:
Wspaniale jest widzieć rap w samym sercu kultury popularnej i obserwować, jak wielki stał się jego wpływ oraz jak rozwinął się w ciągu ostatnich kilku lat.
Jest tak wielu utalentowanych brytyjskich artystów z tego gatunku, którzy działają na własnych warunkach i przemawiają do ludzi z różnych środowisk, a to jest naprawdę niezwykłe (…).
Źródło: www.musicbusinessworldwide.com